OBJECTIUS GENERALS
- Analitzar textos orals i escrits, en la varietat estàndard i en les diferents varietats diatòpiques i històriques de la llengua (especialment en l'àmbit acadèmic i dels discursos d'opinió).
- Produir i analitzar textos orals i escrits adequats, coherents, cohesionats i correctes (especialment de l'àmbit acadèmic i d'opinió).
- Utilitzar el llenguatge per a l'obtenció i el tractament de la informació i per a la transmissió de coneixements.
- Interpretar i valorar les obres literàries a partir del coneixement de les transformacions dels gèneres al llarg de la història.
- Valorar la importància de l'acostament a la nostra literatura per accedir al propi patrimoni cultural i per afavorir actituds positives envers la llengua i la cultura pròpies.
- Sistematitzar les reflexions sobre l'estructura interna de la llengua i sobre les seues condicions d'ús.
- Valorar la problemàtica que comporta el procés de normalització lingüística, a partir de l'anàlisi dels processos de normativització i d'estandardització i de la situació legal, social i cultural actuals.
OBJECTIUS ESPECÍFICS
1-Entendre i llegir tot tipus de textos en qualsevol varietat dialectal i en varietat estàndard, i en qualsevol registre lingüístic.
2-Parlar i escriure amb absoluta correcció en la varietat estàndard en els registres d'ús general
3-Utilitzar les regles (generals i particulars) i les excepcions que regeixen l'ortografia, la pronúncia i l'entonació en textos formals, i comprendre el funcionament i el sistema fonològic de la llengua.
4-Utilitzar les regles (generals i particulars) i les excepcions que regeixen la morfologia i la sintaxi, i analitzar l'estructura morfològica i sintàctica dels diversos tipus d'oracions i de l'estructura del discurs.
5-Comprendre i analitzar els principals elements que intervenen en el procés de comunicació.
6-Analitzar els registres lingüístics usuals.
7-Conèixer àmpliament el lèxic i analitzar-lo tenint en compte:
- Els procediments de formació de mots: habilitació, derivació i composició.
- La distribució geogràfica: mots locals o d'ús general.
- L'origen: arcaismes, cultismes i neologismes.
- La relació entre els diversos àmbits de la cultura i el lèxic: lèxic general i específic, locucions, frases fetes i refranys.
- Relacions lexicosemàntiques: el sentit figurat (metàfores i comparacions), polisèmia, sinomímia i antonímia.
- Reculls lèxics: diccionaris i vocabularis.
CONTINGUTS-TEMARI
A. COMPRENSIÓ I PRODUCCIÓ DE DISCURSOS
- Textos orals i escrits (en tots els àmbits d'ús, especialment en l'acadèmic i en els dels discursos orientadors i reguladors de l'opinió i de la conducta), tot identificant-ne els procediments ¿lingüístics i no lingüístics¿ emprats per a transmetre la informació i per a crear estats d'opinió.
- Trets caracteritzadors de totes les varietats i especialment l'estàndard.
- Discursos amb finalitats diferents (informatius, prescriptius, predictius, lúdics i argumentatius), d'acord amb unes determinades seqüències textuals (sobretot aquelles amb finalitats diverses (d'estructura narrativa amb la intenció d'informar, d'estructura descriptiva amb la intenció de prescriure, etc.)
- Característiques culturals, sociològiques i ideològiques de l'emissor d'un text i també de les circumstàncies de lloc i de temps en què s'ha produït.
- Manifestacions del sistema gènere-sexe en l'activitat comunicativa: els comportaments verbals discriminatoris.
- Mitjans per transmetre informació de manera implícita.
- Textos orals en la varietat estàndard en contextos de situació formals i informals.
B. REFLEXIÓ LINGÜÍSTICA
- Procediments que contextualitzen el text: Per transmetre implícitament informació (pressuposicions, oracions de relatiu, adjectivació, sintagmes nominals definits, nominalitzacions, construccions clivellades, interrogatives parcials, oracions completives depenents de verbs factius i contrafactius, verbs o marcadors aspectuals).Fórmules del llenguatge administratiu.
- De cohesió: Per fer progressar la informació (progressió de tema constant, lineal i de temes derivats).Progressió temàtica (el·lipsi, demostratiu i/o substitució sinonímica, repetició total o parcial, hiperònims i hipònims).
- Àmbit de l'oració i de la paraula.
3.1 Fonologia i ortografia:
- Aprofundiment en els conceptes (fonema i so, l'AFI).
- Fonètica sintàctica (elisió, sinalefa, emmudiment, neutralització, sonorització).
- Vocalisme oriental i occidental.
- Consonantisme (dialectalisme).
- Signes de puntuació (casos particulars).
3.2 Morfosintaxi:
- Oració composta (juxtaposada, coordinada, subordinada).
- Sintagma nominal (inserides substantives i adjectives, de relatiu).
- Verb (irregulars amb radical velaritzat, formes no personals).
- Sintagma verbal (inserides adverbials, de gerundi i de participi).
- Combinacions de pronoms.
- Revisió de preposicions i conjuncions.
3.3 Lèxic:
- Origen i formació de mots (arcaismes, cultismes, neologismes, prèstecs; habilitació, derivació, composició).
- Aprofundiment en la variació lexical segons el registre, l'adequació i el dialecte.
- Modismes i frases fetes.
- El sentit figurat.
- Llenguatges d'especialitat.